Dostępność

Dostępność jest odpowiednim sposobem organizacji środowiska fizycznego, budynków, obiektów, transportu, technologii, systemów informacyjno-komunikacyjnych, produktów i usług. Dostępność umożliwia osobom ze szczególnymi potrzebami na korzystanie z nich na zasadzie równości z innymi osobami. Jest ona niezbędna do prowadzenia niezależnego życia i uczestniczenia w życiu społecznym, zawodowym oraz gospodarczym.

Głównym celem Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest poprawa warunków życia i funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami. Ustawa realizuje postanowienia Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami (międzynarodowy instrument prawny, który ustanawia minimalne standardy w zakresie równego traktowania tych osób).

Osoba ze szczególnymi potrzebami, jest to osoba, która ze względu na swoje cechy, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami. 


DOSTĘPNOŚĆ MUSI BYĆ ZAPEWNIONA W TRZECH DZIEDZINACH: informacyjno-komunikacyjnej, architektonicznej i cyfrowej.


1. Dostępność informacyjno-komunikacyjna:

  • wprowadzenie elementów ułatwiających komunikację (np. tłumacz polskiego języka migowego),
  • zastosowanie technologii, które ułatwią słyszenie osobom z zaburzeniami słuchu (np. pętle indukcyjne),
  • umieszczenie na stronie internetowej pliku z informacjami o działalności podmiotu publicznego (plik musi zawierać tekst odczytywalny maszynowo, treść nagraną w polskim języku migowym oraz treści łatwe do czytania),
  • dostosowanie innych metod komunikacji na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami.


2. Dostępność architektoniczna:

  • umożliwienie swobodnego dostępu do przestrzeni pionowych i poziomych budynków oraz wszystkich pięter dla osób o ograniczonej mobilności,
  • zapewnienie środków specjalistycznych, które umożliwią dostęp do wszystkich miejsc w budynku (nie dotyczy pomieszczeń technicznych),
  • zapewnienie informacji wizualnych, głosowych lub dotykowych, które informują o rozkładzie pomieszczeń,
  • umożliwienie wejścia do budynku z psem asystującym,
  • zagwarantowanie skutecznej ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.


3. Dostępność cyfrowa:

  • zapewnienie dostępności stron internetowych oraz aplikacji mobilnych zgodnie ze standardem WCAG 2.1 (szczegółowe wytyczne zawarte są w ustawie o zapewnieniu dostępności cyfrowej),
  • dostosowanie układu, struktury i treści strony tak, aby były czytelne np. dla osób niedowidzących,
  • udostępnianie multimediów, opracowanych zgodnie ze standardem WCAG 2.1,
  • zagwarantowanie alternatywnego dostępu do treści publikowanych na stronie.

Certyfikat dostępności ma na celu potwierdzenie czy podmiot, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (czyli przedsiębiorca oraz organizacja pozarządowa, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie), zapewnia dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami.


Certyfikacja obejmuje:

1. weryfikację spełnienia minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przez przeprowadzenie audytu dostępności;

2. sformułowanie szczegółowych zaleceń w zakresie poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez dany podmiot;

3. wydanie certyfikatu dostępności;

 

Certyfikacji dokonują wyłącznie podmioty posiadające zasoby organizacyjne, kadrowe oraz narzędzia pozwalające na należyte przeprowadzenie certyfikacji, wyłonione przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego po przeprowadzeniu otwartego naboru.

Certyfikat dostępności to dokument potwierdzający spełnianie minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Wydawany jest dla konkretnego podmiotu na okres czterech lat od dnia wydania.

 

Certyfikat zawiera:

1. oznaczenie podmiotu dokonującego certyfikacji;

2. nazwę podmiotu, dla którego został wydany, oraz wskazanie adresu jego siedziby;

3. numer i oznaczenie certyfikatu;

4. skrócony opis zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;

5. okres ważności certyfikatu;

6. datę wydania i podpis uprawnionej osoby;

Certyfikat może ponadto zawierać zalecenia w zakresie poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez dany podmiot.

 

W okresie ważności certyfikatu:

1. podmiot, któremu został wydany certyfikat, jest obowiązany spełniać minimalne wymagania, o których mowa w art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;

2. podmiot dokonujący certyfikacji może przeprowadzać kontrolę w zakresie spełniania minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przez podmiot, któremu został wydany certyfikat.

 

Jeżeli podmiot, któremu został wydany certyfikat, przestał spełniać minimalne wymagania, o których mowa w art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, podmiot dokonujący certyfikacji cofa certyfikat.

W przypadku cofnięcia certyfikatu podmiot dokonujący certyfikacji jest obowiązany zawiadomić ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oraz podmiot, któremu wydano certyfikat, o cofnięciu tego certyfikatu, wskazując jednocześnie uzasadnienie faktyczne i prawne.

Podmiotowi ubiegającemu się o certyfikat, podmiotowi, któremu wydano certyfikat – przysługuje skarga do sądu administracyjnego w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia odpowiednio o odmowie wydania certyfikatu lub o cofnięciu certyfikatu. W postępowaniu przed sądem stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - o zaskarżaniu do sądu decyzji administracyjnych.

Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego podaje do publicznej wiadomości, na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, informacje o podmiotach, którym został wydany certyfikat.

 

KOSZTY UZYSKANIA CERTYFIKATU DOSTĘPNOŚCI CZYLI ILE KOSZTUJE PROCES CERTYFIKACJI

Wysokość opłaty certyfikacyjnej jest regulowana w umowie między podmiotem certyfikującym i certyfikowanym.

Zgodnie z art. 22 ust. 3 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami opłata certyfikacyjna wnoszona na rzecz podmiotu dokonującego certyfikacji nie może przekroczyć:

1. trzykrotności – w przypadku prowadzenia działalności w jednym obiekcie,

2. sześciokrotności – w przypadku prowadzenia działalności w od dwóch do pięciu obiektach,

3. dziesięciokrotności – w przypadku prowadzenia działalności w od sześciu do dziesięciu obiektach,

4. dwudziestokrotności – w przypadku prowadzenia działalności w od jedenastu do dwudziestu obiektach,

5. trzydziestokrotności – w przypadku prowadzenia działalności w więcej niż dwudziestu obiektach

– przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku kalendarzowym ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 53, 252 i 568), ustalonego według stanu na dzień złożenia wniosku o wydanie certyfikatu.

 

WNIOSEK O WYDANIE CERTYFIKATU DOSTĘPNOŚCI

Certyfikacji dokonuje się na wniosek podmiotu ubiegającego się o certyfikat, wniosek zawiera nazwę i adres siedziby podmiotu ubiegającego się o certyfikat oraz wskazanie zakresu prowadzonej działalności.

Wniosek należy złożyć do podmiotu dokonującego certyfikacji na formularzu zgodnym z wzorem określonym w Rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 4 marca 2021 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakie muszą spełniać podmioty dokonujące certyfikacji dostępności, wzoru wniosku o wydanie certyfikatu dostępności oraz wzoru certyfikatu dostępności.

Wniosek może zostać złożony w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344), z tym że wniosek złożony za pomocą środków komunikacji elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Podmiot ubiegający się o certyfikat nie może być powiązany faktycznie lub prawnie z podmiotem dokonującym certyfikacji.

Podmiot dokonujący certyfikacji, w terminie nie dłuższym niż̇ 3 miesiące od dnia złożenia kompletnego wniosku:

1. w przypadku stwierdzenia, że podmiot ubiegający się o certyfikat spełnia minimalne wymagania, o których mowa w art. 6 – przekazuje temu podmiotowi certyfikat w postaci papierowej albo

2. zawiadamia podmiot ubiegający się o certyfikat o odmowie wydania certyfikatu.

 

Ostatnia modyfikacja: środa, 17 maja 2023, 21:27